Sonden

Hjertet har gitt opp litt. Det er sånn det har blitt. Men bare for en liten stund; bare for noen øyeblikk. Den sjette sonden på to måneder skulle ned. To måneder uten mat gjennom munn. To måneder uten å drikke. To måneder siden den første sonden ble lagt ned. Nøyaktig to måneder.

Den sjette sonden. Når slangen ble presset ned rant tårene stille. Og i det den var inne, kom gråten. Den såre, ukontrollerte gråten. Som et lite barn; et barn som er knust. For dette er ufattelig vondt, og smerten sitter i hjertet.

Hjertet verker, hjertet blør. Det er så nedverdigende. Det er så rart. Jeg vil ikke. Jeg orker ikke enda en. Det er noe veldig annerledes med det å måtte få lagt en slange inn i kroppen; en slange som holder deg i live.

En slange inn i nesa. En slange ned i magen. Midt i ansiktet. En gjennomsiktig sådan denne gangen, så man ser alt som går inn. Vann og næringsdrikk med klumper av sondemat. Bare sondemat. Vannet til skylling. Medisiner. Alt.

Sinnet som boblet over en dag. Følelsene rundt det hele, vanskelighetene med å uttrykke dem. Nå var det nok. Så innihelvettes lei. Så forbanna møkklei og sint. Banning. Maling på lerret i mørke farger, med alle mulige merkelige strøk; uten å bry seg. Klaske penselen med mørkegrønn maling på lerretet. En svær svart sirkel. Et ansikt som skriker. En hånd som strekker etter en ballong. Mørkerødt, svart, brunt. Jeg ville kyle det faens stativet med pumpe, mat og væske nedover gangen i en slik fart at det hadde veltet; jeg ville røske ut sonden og heller leve på luft og kjærlighet. Den satans kvalmen, og det satans slimet. Og den forbaska sulten! Er du klar over hvor sulten jeg faktisk er? Er du klar over hvor lite næring jeg har fått enkelte dager fordi sonden har tettet seg?

Noen ganger blir det for mye. Noen ganger trenger man å bli sint. Sinnet er helt på sin plass, for sinne er også en følelse som må få lov til å vise seg. Akkurat som gråt, latter, fortvilelse. Mennesket; et komplekst vesen. Sinnet som har ventet til tingene skulle roe seg litt; som har ventet til hjernen har klart å ta inn over seg de store endringene. En dag spiser du en brødskive til frokost. En annen dag blir du reddet med hjerte-lungeredning. Så ligger du der med sonden. Slangen inni kroppen. Sakte, sakte pumpes maten inn. Lysebrun guffe som stinker. En guffe jeg ikke lenger trenger å se på ettersom vi har laget en fargerik pose den henger inni. Det gjelder å gjøre det beste ut av situasjonen. Det fargerike stativet er en barnehage verdig.

Sinnet går over. Sinnet trengte bare den dagen. En dag jeg virkelig ikke var i humør. Det var ikke morsomt lenger. Men selv da er det plass til litt latter. Og smil. Smilet er min signatur. En av de naturligste delene av meg. Men selv den sterkeste sol har sine tordendager.

Det er så ufattelig vondt dette her. En aksept overfor det som er nå. En aksept overfor slanger, pumper, poser, sprøyter. En aksept overfor munn- og ansiktsøvelser som må gjennomføres flere ganger daglig. En aksept for å klare å bruke kreftene på å jobbe seg videre herfra; opp og fram. Dette er nå, dette er realiteten her. Men målet og håpet er at dette skal gå over. Håpet om at en frokost med brødskiver igjen skal være tilfelle.

Hjertet har gitt opp litt. Det er sånn det har blitt. Men bare for en liten stund; bare for noen øyeblikk. Den sjette sonden skulle ned. Midt i ansiktet. Det er så ufattelig vondt.

Stille tårer. Den såre, ukontrollerte gråten. En klem, noen ord.
En hånd som stryker. Ja, vær litt god mot meg. Tør å se at jeg trenger det – tør å gjøre det. Hold meg.

Det tar slutt en dag.

6 kommentarer
    1. Huff trist og lese den kampen du har og står i <3. Jeg har selv sonde, en liten knapp på magen vet ikke om du har hørt om det?. Tenke at det er noe du bør få, da slipper du sonde i nesa og ned i magen. Sonde på magen, er en god løsning og minst ubehag. Først en PEG Sonde i to mnd så få en knapp, ( gastrostomiport). Knappen byttes etter 3 til 6 mnd, den merker man ikke til, eneste du merker til dette er når du bytter den, men går veldig greit.
      Lykke til, stå på <3

    2. Du skriver så utrolig godt! Så rått, ekte, nært og vakkert – på en veldig vond måte. Det er helt grusomt at du har havnet i denne kampen, og jeg håper medisiner og leger sammen snart skal hjelpe deg ut av dette. Hjelpe deg tilbake til en vanlig frokost med en skive brød. Det er deg vel ut og på høy tid, synes jeg. Varme gode tanker sendes deg

    3. Sterkt innlegg! Følger deg på insta, dessverre ikke like flink til å lese bloggen. Noe jeg også har reagert på er hvorfor du ikke får en PEG sonde, som hun andre her også nevner. Hvis ikke det er en god grunn for å la vær dette, så burde du høre med legene om ikke du kan få det …
      Stå på videre <3

    4. Tonje: Legen tok til fornuft slik at det nå blir PEG. Så gøy at du følger meg på insta! Legg igjen en kommentar der, så jeg kan se om jeg følger deg! (Gjør jeg det?) Det skal jeg. Takk <3

    5. AstridVU: Tusen takk for den fine tilbakemeldingen på måten jeg skriver! Det håper inderlig vi også. I mellomtiden får jeg gjøre alt jeg kan, som alltid. Trene, stå på, holde ut, tro, håpe, kjempe, og sørge for å ikke miste meg selv. Tusen takk

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg